Köttbullar

Publicerat: 2012-07-02
Klockan: 22:02:00

 Köttbullar

 4 port., ~30 min.

 

Ingredienser

1 gul lök
2 äggulor
½ dl ströbröd
2 krm svartpeppar
3½ tsk salt
~400 g köttfärs


Gör så här…

1. Börja med att separera äggulan från vitan. Detta gör du lättast genom att knäcka ägget försiktigt och häll ut gulan i din hand utan att spräcka den. Sedan bollar du nätt gulan från hand till hand tills vitan runnit bort. Lägg äggen i en bunke. 

 

2. Blanda äggulorna med ströbröd, salt och peppar tills det blir en jämn smet. Jag föredrar att krydda efter känsla istället för med mått, men om du är rädd för att krydda för mycket föreslår jag att du går efter anvisningarna.

3. Finhacka sedan löken och tillsätt den i bunken. Man kan även riva löken ifall man ogillar att ha bitar i, så som jag egentligen gör. Även om man ogillar lök bör man ha det i smeten, om än i små mängder, då den framhäver smaken i köttbullarna.

4. Tillsätt köttfärsen och blanda tills degen är jämn. Detta är lättast om man använder händerna, så det gäller att inte vara rädd för att bli lite smutsig. Testa att rulla en köttbulle och se hur det går innan du går vidare. Om det känns som om den inte riktigt vill behålla formen utan istället vill smula sig så behöver du tillsätta en äggula till.

5. När du är nöjd med degen är det dags att rulla bullarna. Är du osäker på kryddningen eller fortfarande inte riktigt är helt hundra på att du har tillräckligt med ägg i kan du rulla en bulle, steka den och sedan provsmaka innan du fortsätter med resten.

 

 

6. Stek köttbullarna på medelhög värme (3 om spisen går upp till 6, 6 om den går upp till 12). Hur lång tid de ska stekas beror helt på vilken storlek du rullat bullarna i. Jag körde på ungefär samma storlek som en golfboll, vilket tog omkring tio minuter att steka. Ju mindre bollar, ju kortare tid.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0