Tacobiffar

Publicerat: 2012-07-03
Klockan: 22:12:00

Tacobiffar

 

 

Ingredienser
~500 g köttfärs
1 taco kryddmix
1-2 äggulor
2-3 msk vatten
1 vitlök
½ gul lök



Gör så här…

1. Finhacka löken och krossa vitlöken. Separera äggulorna från äggvitorna. Detta gör du lättast genom att knäcka ägget försiktigt och häll ut gulan i din hand utan att spräcka den. Sedan bollar du nätt gulan från hand till hand tills vitan runnit bort. Bland allt i en bunke tillsammans med kryddmixen, vatten och köttfärs till degen är jämn och fin. Lättast är att använda händerna för detta.

 

 


2. Testa att rulla en biff och se om den håller ihop bra. Känns det som om den ska falla samman lätt behövs det en äggula till. Du kan testa att provsteka en biff först för att se om den håller. Man kan även att smaka biffen så man vet om det behövs mer kryddor.

 

 


3. När du är nöjd med degen är det dags att steka. Detta görs bäst på medelhög värme (3 om spisen går upp till 6, 6 om den går upp till 12). Jag föredrar att steka kött i steksmör, men det går lika bra med olja för den som föredrar det. Hur lång tid det tar att steka biffarna varierar beroende på vilken storlek biffarna har. Jag brukar hålla mig till strax under storleken av en hockeypuck, vilket tar omkring 15-20 minuter att steka.

4. Man kan även, om man föredrar det, ge biffarna en stekyta först och sedan lägga in dem i ugnen i en ugnsfast form för att tillagas helt. Detta görs bäst i 175 grader och kan variera kraftigt i hur lång tid det tar. Därför bör man hålla ett öga på dem så att de inte blir torra och tråkiga.

 

 

 


Extra!

Hemmagjord tomatsås


Ingredienser
2 burkar krossade tomater
Mjölk
Salt
Svartpeppar
Cayennepeppar
Spiskummin
Hot Chili Saus



Gör så här…

1. Koka upp de krossade tomaterna på medelhög värme tillsammans med kryddorna. Sila sedan ner såsen så att alla tomatbitar försvinner och fortsätt koka spadet.

2. Häll i mjölk efter tycke och tillsätt chilisåsen efter egen smak. Jag drar mig för att berätta mängden mjölk och kryddor eftersom det är en smaksak. Det och att jag inte använder mått när jag gör såser utan går efter känsla och avsmakning. Kom ihåg att ständigt smaka av såsen och tillsätt kryddor efter behov. Och rör om konstant så att såsen inte bränns fast i bottnen.

3. När såsen börjar koka och känns tjock tar du av kastrullen från plattan och låter den sjuda i några minuter tills den har tjocknat. Sedan är det bara att servera.

(Obs! Jag testade att ha gräddfil i såsen, därför den är så blek och kornig)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0