Thailändsk grön currysoppa

Publicerat: 2012-11-04
Klockan: 14:45:00

Thailändsk grön currysoppa

4 port., ~1 timme

 

 

Ingredienser

1 tsk olivolja

1 vitlöksklyfta, finhackad

5 schalottenlökar, finhackade

2 msk thailändsk grön currypasta

3 msk fiskbuljong

4 dl kokosmjölk

20 råa tigerräkor, skalade och rensade (färdigskalade, vanliga räkor fungerar med)

2 msk hackad koriander

Kokosris till servering (valfritt ris fungerar med)

 

 

Gör så här…

 

Värm oljan i en stekpanna och fräs vitlöken och schalottenlökarna på medelvärme i 2 minuter. Tillsätt currypastan och fräs i ytterligare 2 minuter under omrörning.

Häll i fiskbuljongen och sjud i 15 minuter på medelvärme. Rör sedan ner kokosmjölken och sjud i 15 minuter till.

Lägg ner räkorna och sjud i 10 minuter, tills de har fått rosa färg. Tillsätt den hackade koriandern, rör om och servera genast, gärna med ris i kokt kokosmjölk.

 

____

 

Ovan är originalreceptet. När jag och min partner gjort maträtten har vi gjort vissa små ändringar. Vi använder vanliga räkor istället för tigerräkor. Jag som inte äter något från havet brukar ha i tofu och diverse grönsaker. För den som inte gillar räkor föreslår jag att ändå ha med det i matlagningen. Räkorna lämnar ingen stark smak efter sig, men den lyfter upp själva smaken i soppan.

 

Vi brukar ha i en förpackning tofu. Det finns flertalet varianter så det är bara att testa sig fram. Silkestofu kan vara lite kämpig dock tack vare sin lena yta och mjuka konsistens. Den går lätt sönder så var försiktig om du använder den.

 

I grönsaksväg brukar jag använda en burk vattenkastanjer (är de hela föreslår jag att du skivar dem till tunna blad), en burk bambuskott (jag föredrar sorten som är skivad), en burk minimajs, samt en burk med böngroddar.

 

Dessa grönsaker har själva inte en stark smak, men de tar åt sig smaken av soppan och svalkar till viss del.

 

När det kommer till ris har vi testat både basmatiris och jasminris. Båda fungerar bra, men jag föredrar jasminriset, då det är lättare att äta tillsammans med soppan. Vi brukar ha det i olika skålar, så det klibbiga riset är lättare att ta från en skål till en annan utan att kvar riskorn i soppan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0